واکنش تایوان به سخنرانی «شی جین پینگ»

رئیس جمهوری تایوان نسبت به سخنان «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین در کنگره حزب کمونیست واکنش تندی نشان داد.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه خبری «راشا تودی» نوشت، دفتر «تسای اینگ ون» رئیس جمهور تایوان، در واکنش به سخنرانی «شی جین پینگ» رهبر چین در کنگره حزب کمونیست این کشور تاکید کرده است که این جزیره از حاکمیت خود عقب نشینی نخواهد کرد یا در مورد دموکراسی خود مصالحه نمی کند.

دفتر تسای در بیانیه ای اعلام کرد که اکثریت جمعیت ۲۳.۵ میلیونی تایوان رویکرد «یک کشور، دو سیستم» چین را رد می کنند. پکن پیش از این از سیاست مشابهی برای تنظیم روابط خود با مناطق اداری ویژه چین یعنی هنگ کنگ و ماکائو استفاده کرده است.

واکنش تایوان به سخنرانی «شی جین پینگ»

دفتر رئیس جمهور تایوان تصریح کرد که موضع تایوان در مورد پایبندی به حاکمیت دموکراتیک خود به شدت تزلزل ناپذیر و محکم است.

دفتر تسای با اشاره به این که رویارویی نظامی بین تایوان و چین به طور قطع گزینه مطلوبی برای هر دو طرف نیست، افزود که تایپه مایل است با پکن برای یافتن راهی قابل قبول برای هر دو طرف در جهت حفظ صلح و ثبات در تنگه تایوان همکاری کند.

مدتی قبل از این، شی جین پینگ در سخنرانی طولانی خود در افتتاحیه بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین قول داد که پکن به تلاش خود برای اتحاد مجدد صلح آمیز با تایوان ادامه خواهد داد؛ همزمان اما وی افزود «هرگز قول نخواهیم داد که استفاده از زور را کنار بگذاریم و ما این اختیار را برای خود محفوظ می داریم که تمام اقدامات لازم را انجام دهیم».

People in Hangzhou watch an outdoor screen showing President Xi Jinping addressing the Communist Party congress on Sunday. Photo: AFP

با این حال، او تصریح کرد که این هشدار متوجه مردم جزیره نیست، بلکه متوجه نیروهای خارجی و انمدک جدایی طلبانی است که به دنبال استقلال تایوان از چین هستند.

تایوان از سال ۱۹۴۹ خودمختار بود، اما هرگز به طور رسمی استقلال خود را از چین اعلام نکرد. پکن این جزیره را بخشی از قلمرو خود می داند.

تنش ها بین تایپه و پکن از زمان سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در ماه اوت امسال بالا گرفته است. چین اعلام کرد که این اقدام نقض حاکمیت این کشور است و بیانیه تندی را صادر کرد و مانورهای گسترده ای را در تنگه تایوان انجام داد و محدودیت های تجاری را برای این جزیره اعمال کرد.

پایان/

۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 22262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =